
Leerstijlen
Verschillende leerstijlen
Ieder mens denkt op 4 verschillende manieren;
- visueel (in beelden),
- auditief (op het gehoor),
- kinesthetisch (met het gevoel)
- digitaal (met het verstand)
We gebruiken al deze denksystemen, maar hebben wel voorkeuren in het gebruik van deze systemen.
Rechtsgeoriënteerde leerstijl
De kinderen waar we hier over spreken hebben een voorkeur om visueel/kinesthetisch te denken. Dus in beelden (ook wel beelddenken genoemd) én met hun gevoel. Juist deze combinatie zorgt voor een andere leerstijl van deze kinderen. We noemen dit een rechtsgeoriënteerde leerstijl.
Leert vanuit het overzicht | werkt vanuit het grote beeld | leert het best door verbanden te zien | leert hele woorden makkelijk | moet woorden visualiseren alvorens ze te kunnen spellen | is goed in synthese, verbanden leggen
Bij de rechtsgeoriënteerde leerstijl gaat men direct een poging doen om tot de oplossing te komen en kijkt dan of men het goed heeft gedaan.
Linksgeoriënteerde leerstijl
Kijken we naar onze hersenen, dan spreken we van een linker- en een rechterhersenhelft. Links zit onze ratio, zoals het beredeneren, tekenherkenning als woorden, cijfers, letters, getallen, maar ook de analyse, volgordes, logica en details. De rechterhersenhelft verzorgt emotie, ritme, ruimtelijk inzicht, overzicht, verbeelding, dagdromen, kleurherkenning, muziek en gevoel.
Leert stap voor stap | werkt vanuit onderdelen naar het geheel | is
een analytische denker | leert klanken makkelijk | kan woorden spellend
uitspreken. Bij de linksgeoriënteerde leerstijl leert men stapje voor stapje naar
de oplossing.
Schoolsysteem
Ons huidige onderwijssysteem is gebaseerd op een linksgeoriënteerde leerstijl en reikt de informatie aan voor de linkerhersenhelft. De leerproblematiek ontstaat doordat deze categorie kinderen een voorkeur heeft om met hun rechterhersenhelft te werken. Dit sluit dus niet aan. Ze moeten steeds een klein omweggetje maken om het voor zichzelf begrijpelijk te maken en in dat omweggetje kunnen zij fouten maken. Die omweggetjes leiden niet tot het gewenste automatiseren. Rechtsgeoriënteerde kinderen ervaren dat ze niet mee kunnen komen met de rest van de klas wat al snel kan leiden tot faalangst, een negatief zelfbeeld, belemmerende overtuigingen, met buikpijn naar school. Het is niet het onvermogen van het kind, want als het de informatie op een andere manier krijgt aangeboden kan hij of zij het wel.
Op school willen we kinderen door middel van een spellingsregel laten beredeneren hoe een woord geschreven moet worden en op deze wijze een woordbeeld laten creëren. De rechtsgeoriënteerde denker haakt halverwege af bij deze uitleg. Hij wil direct naar het woordbeeld.
Hoe wel aanbieden?
Door de stof anders aan te bieden zijn rechtsgeoriënteerde denkers in staat om bewust informatie op te slaan in het lange termijngeheugen. En wat blijkt? Deze kinderen kunnen wel automatiseren en spelling toepassen, zij moeten de informatie alleen anders krijgen. Geen trucje maar een andere methode.
bron: www.kernvisiemethode.nl